In de klas

Op deze pagina staat gratis educatief materiaal voor leerkrachten die in de klas willen werken met ‘Een kleine wereldgeschiedenis in 100 data’. Zo kun je de invulpagina op p. 286 – 287 hier downloaden voor al je leerlingen.

Al 181 leerkrachten gaan de uitdaging aan en doen mee aan de 100 Data Challenge! Ze engageren zich om in de loop van het schooljaar 2024-2025 de héle wereldgeschiedenis – ofte alle verhalen uit ‘Een kleine wereldgeschiedenis in 100 data’ – voor te lezen aan hun klas.

Reis je mee door de tijd? Download dan snel deze afvinkkaarten, waarop je kunt bijhouden hoe ver jullie reis is gevorderd. Waarom dat motiveert, wat je zoal met de afvinkkaarten kunt doen en op welk formaat je ze best print – dat lees je in deze FAQ’s.

Of hang je de tijdlijn uit het boek graag aan de klasmuur? Dat kan in z’n geheel (als overzicht), of je kunt de tijdlijn mee laten opbouwen boven de afvinkkaart – je voegt een tijdvak toe wanneer alle verhalen gelezen zijn. Download het document (14 pagina’s voor 7 tijdvakken) en doe er je ding mee!

Leesplezier is het allerbelangrijkste bij de 100 Data Challenge. Woordenlijsten, toetsenvragen, invulblaadjes? Die kunnen nuttig zijn, maar staan hier niet centraal. Het aangeboden educatieve materiaal heeft altijd een creatieve insteek. Wij hopen dat je je leerlingen al voorlezend zult meenemen naar verre oorden en eeuwen. Via de 100 verhalen mogen ze zich inleven in personages en situaties. Laat hen vooral de tijdloze thema’s ontdekken waar historische verhalen ons mee confronteren.

Neem nu koning Nebukadnezar van Babylon (verhaal 14 in het boek, bij het jaar Min 586). Hij was duidelijk geen 100% goede held. Hij deed mooie dingen (zoals Hangende Tuinen aanleggen voor zijn treurende vrouw) maar is evengoed verantwoordelijk voor verschrikkelijke zaken (zoals de vernieling van de Tempel van Salomon in Jeruzalem). Nebukadnezar had een engeltje en een duiveltje op zijn schouders – goede en slechte impulsen. Zoals de meeste mensen, eigenlijk. Met dit voorbeeld en de open opdracht kunnen je leerlingen een zelfportret maken, met hun eigen engeltje en duiveltje erbij. Wat fluisteren zij? Welke stemmetjes horen je leerlingen in hun hoofd als ze zich op hun best en op hun slechtst gedragen?

De makers van ‘Een kleine wereldgeschiedenis in 100 grote data’ zijn vrouwelijk. Bovendien heeft auteur Barbara drie dochters, illustrator Isabelle twee. Nogal logisch, met zo’n team achter de schrijf- en tekentafel, dat er ook een creatief educatief pakket is met aandacht voor sterke vrouwen in de geschiedenis. Kinderen hebben diverse rolmodellen nodig en deze 7 historische heldinnen – Cleopatra, Boudica, keizerin Theodora, Murasaki Shikibu, Ana Nzinga, Manuela Saénz en Kate Sheppard – geven levensadvies dat vandaag nog actueel is. Je kunt de drie documenten waaruit het pakket bestaat hieronder gratis downloaden.

Illustrator Isabelle Geeraerts maakte 7 kleurplaten van vrouwen uit de wereldgeschiedenis MET tekstballon. Ze schreef ook een minihandleiding: ‘Hoe geef je een slogan krachtig vorm?’ Zo kun je als leerkracht je klas op weg zetten om het levensadvies of de ‘power lesson’ van elke vrouw op een creatieve manier op de kleurplaat te schrijven. Ga zeker ook met je klas in gesprek over elke levensles. Auteur Barbara De Munnynck lijst de 7 power lessons overzichtelijk op (in het derde en laatste downloadbare document) en geeft handvaten voor het klasgesprek.

Hoe pak je het concreet aan? Als leerkracht lees je eerst het verhaal van elke vrouw voor aan de klas (5 minuten voorleestijd), je bespreekt de power lesson (klasgesprek 10 minuten) en verduidelijkt hoe de kinderen de tekstballon creatief kunnen invullen (demonstratie 10 minuten). Daarna gaat de klas aan de slag (25 minuten of langer). Ofwel doe je dit voor elke vrouw apart (dat kan in één lesuur), ofwel maak je er een themasessie van (2u) en bespreek je de 7 historische heldinnen allemaal. Vervolgens laat je de kinderen kiezen welke vrouw/power lesson hen het meest aanspreekt (een of twee). Achteraf is het leuk om alle kleurplaten met levensadvies te verzamelen op een ‘Wall of Fame’. Het resultaat mag je altijd delen op Facebook of Instagram! #kleinewereldgeschiedenis #100grotedata #powerlessons

Oh ja, laat je de themasessie graag begeleiden door de auteur zelf – bijvoorbeeld als activiteit in de Voorleesweek of rond Vrouwendag op 8 maart? Dat kan met korting via auteurslezingen.be of een mailtje naar hello at barbarademunnynck dot be.